سخن سر دبیر (مرداد 97)

بسمه تعالی
با سلام و احترام خدمت خوانندگان، روانشناسان و همراهان همیشگی ماهنامه رامش روان .
فرا رسیدن ایام با برکت دهه کرامت ، میلاد مسعود امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و پیشاپیش عید سعید قربان، عید پرهیزگاران رها شده از زندان نفس ، بر فطرت های پاک و جان های بی غبار خجسته باد.
 باتوجه به فرا رسیدن ایام حج که نشان وحدت همه انسان ها در هر جای هستی و عظمت و بزرگی خداوند است و با نگاه عمیق و تفکر در مورد مسئله حج ، می توان اذعان کرد که تمام این دعاها و عبادات در یک چیز ، که همان عظمت خداوند ، فانی بودن دنیا ، باقی ماندن ارزش و اعمال نیک بشر خلاصه میشود.
همه ما مردم ایران یک ملت هستیم و در یک سرزمین واحد زندگی کرده و به ایران عزیز عشق می‌ورزیم. همانطور که همه ملت‌ها در طول حیات خود با مشکلات و سختی‌هایی روبرو هستند ملت ایران نیز مشکلات و سختی‌هایی پیش روی خود دارد اگر بخواهیم از مشکلات ومسائل اقتصادی صحبت کنیم دوباره گویی است ، اما چیزی که جامعه ما چه از مسئولین و چه مردم ما به آن نیاز دارد ، قدرت فرهنگ و فرهنگ سازی است . مسائلی از قبیل اعتماد مردم به هم و به دولت ،وحدت ،کتاب و کتابخوانی ، امید و…
فرهنگ ، زبان هنر و زمینه ساز پیروزی مردم است و مردم جامعه ما نیاز به شنیده شدن و دیده شدن دارد . چرا که هر گونه مطالبه آزادی اجتماعی و آزادی فردی بدون رعایت اصول و فرهنگ آن خواسته و ابراز به صورت واکنشی و یا با عصبانیت می تواند ترویج دهنده اختشاش و تبدیل کننده هم میهن به فردی ضد اجتماعی باشد . افرادی که به راحتی جذب گروههای توطئه گر و دسیسه‌گر می شوند . یکی از اقشار جامعه که می توانند جزء مروجان اصلی فرهنگ باشند فیلم سازان و کارگردانان سینما هستند ، اندیشمندانی که جامعه و مشکلات آن را به دیده تحلیلی سازنده و نه به صورت نقد منفی می نگرند . مردمان هر جامعه معمولا از این دیده شدن و شنیده شدن استقبال میکنند و به این بزرگان احترام میگذارند که نشان از جایگاه این عزیزان نه تنها در بین مردم بلکه در دلهای مردم میباشد.
صفحه ویژه این شماره از ماهنامه با افتخار تقدیم به اصغر فرهادی می کنیم که مروج صلح و دوستی و عشق سینمای ایران با تمام انسان هاست که بزرگترین هدف هر جامعه بلکه کل افرینش عشق و صلح میان همه انسان ها است. افتخار می‌کنیم که سینمای ایران مروج عشق و دوستی است و جایزه اسکاری که به فیلم»فروشنده« داده شد نشانه تعامل اندیشه ها است و به قول بهرام بیضایی: برای من فروشنده سزاوار ستایش بود، حتی اگر جایزه ای نمی برد ، جایزه ها به اثر بزرگ می شوند، نه اثر به جایزه ها. در مقام و جایگاه این بزرگ مرد سینما و ارادت او نسبت به سرزمینش ، همین بس که اینگونه با عشق با مردمانش صحبت میکند : »برای من فیلم ساختن در ایران کار دل است و در خارج کار عقل. من کجای دنیا می توانم چنین سرمایه ی بزرگی که شما مردم هستید، به دست بیاورم؟ از خدا می خواهم قدردان این مهری که شما به من دارید، باشم و کسی را هرگز نا امید نکنم و دچار غرور و کبر نشوم.«
بهتر آن که به دور از نقد ها و جانبداریهای منفی ، قدر بزرگان و نامداران سرزمینمان هم چون اصغر فرهادی عزیز را بدانیم و دست در دست هم در جهت اعتلای فرهنگ مان بکوشیم.
در پایان از هیئت تحریریه ماهنامه رامش روان ، که ما را در تهیه محتوای این مجله یاری دادند کمال تشکر را دارم.
تداوم انتشار نشریه بدون مشارکت و پیشنهاد شما خوانندگان عزیز و همکاران روانشناس امکان پذیر  نخواهد بود. استقبال  شما با ارسال مقالات علمی و کاربردی باعث شکوفائی این نشریه در جمع اندیشمندان حوزه روانشناسی خواهد گردید. 

محدثه قبادی
سردبیر و مدیر مسئول ماهنامه رامش روان