بوتاکس چیست و چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

بوتاکس چیست و چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟
حتما شما هم بارها کلمه‌ی بوتاکس را از زبان افراد مختلف شنیده‌اید، اما آیا می‌دانید بوتاکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟ این درمان به‌عنوان معجزه‌ای برای از بین بردن چروک‌ها مشهور شده است، اما عملکرد آن چگونه است؟ همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم بوتاکس چیست و عوارض احتمالی آن چه هستند.
بوتاکس، این روزها یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی است و کسانی که دوست دارند از شرّ چین‌و‌چروک‌های خود راحت شوند، از تزریق بوتاکس کمک می‌گیرند. نام بوتاکس از واژه‌ی «بوتولوس» به معنای سوسیس گرفته شده است و نام تجاریِ ماده‌ای است که به پوست تزریق می‌شود تا با جلوگیری از حرکت ماهیچه‌ها، مانعِ ایجاد یا افزایش چروک‌ها شود.
بوتاکس یعنی چه؟
همان‌طور که گفته شد، بوتاکس از واژه‌ی »بوتولوس« به‌معنای سوسیس گرفته شده است. احتمالا الان به این فکر می‌کنید که ریشه‌ی این نام‌گذاری چندان جالب نیست و حتی کمی عجیب به نظر می‌رسد! علت این نام‌گذاری این است که ماده‌ای که برای این عمل استفاده می‌شود، با سمی که در بعضی از تولیدات گوشتی ناسالم وجود دارد، در ارتباط است.
درهرحال، این ماده بسیار سمی است می‌تواند منجر به فلج شدن یا حتی مرگ شود، ولی با رعایت نکات ایمنی، در مصارف پزشکی از آن بهره می‌گیرند.
علت استفاده از بوتاکس چیست و عملکرد آن چگونه است؟
تزریقات بوتاکس این روزها در سرتاسر جهان به‌شدت رایج شده است و البته تعداد زیادی از افراد مشهور نیز برای حفظ زیبایی و جوانی خود، از بوتاکس استفاده می‌کنند. علاوه بر اهداف زیبایی، از این ماده برای مواردی مانند جلوگیری از تعرق غیرعادی نیز استفاده می‌شود.
در تزریقاتی که به‌منظور زیبایی انجام می‌شوند، فرستادن سیگنال‌های عصبی به ماهیچه‌های مشخصی مسدود می‌شود. در این صورت ماهیچه‌ها آرام‌تر و بی‌حرکت می‌شوند و درنتیجه در هنگام بروز واکنش‌هایی که موجب تولید چین‌وچروک پوست می‌شود، ماهیچه‌ها بی‌حرکت می‌مانند و از ایجاد چین‌و‌چروک جلوگیری می‌شود.
هزینه‌ی بوتاکس چقدر است؟
هزینه‌ی بوتاکس بسته به نوع ماده، مکان و شرایطی که آن را انجام می‌دهید، متغیر است. در واقع بعضی از اقدامات جانبی که به بیمار پیشنهاد می‌شود، می‌توانند هزینه‌ی عمل را افزایش بدهند. فراموش نکنید که این عمل مانند سایر فعالیت‌های پزشکی به تخصص و مهارت نیاز دارد و نباید با طمعِ ارزان بودن خدمات برخی کلینیک‌ها، سلامت خود را به خطر بیندازید. اگر قصد انجام این عمل زیبایی را دارید، حتما باید تحقیق کنید و جای مناسبی را انتخاب نمایید.
ماندگاری بوتاکس چقدر است؟
در تزریق بوتاکس، راه انتقال‌دهنده‌های عصبی مسدود می‌شود و درنتیجه حرکت ماهیچه‌ها متوقف می‌شود. ماندگاری بوتاکس ۴ تا ۶ ماه است و این یعنی اگر دوست دارید در تمام طول سال پوستی بدون چین‌وچروک داشته باشید، باید چندبار در سال این عمل را انجام بدهید.
اگر تزریق بوتاکس به‌درستی صورت نگیرد، عوارض اولیه‌ی آن بعد از چند ساعت و عوارض اصلی آن بعد از حدود یک هفته مشخص خواهند شد.
حقایقی درباره‌ی بوتاکس
بوتاکس معروف‌ترین عمل جراحی زیبایی در سراسر دنیاست و سالیانه حدود ۶ میلیون بار انجام می‌شود!
بوتولیسم یک بیماری فلج‌کننده، جدی و نادر است که به‌وسیله‌ی سم حاصل از باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» ایجاد می‌شود که در محیط طبیعی، غیرسمی و غیرفعال است.
بوتاکس علاوه بر زیبایی و رفع چین‌و‌چروک‌ها، در مواردی مانند جلوگیری از تعرق شدید و برخی از مشکلات مثانه و روده نیز کاربرد دارد.
خطرات بوتاکس چیست و عوارض جانبی آن چه هستند؟
بوتاکس عملی ایمن و کم‌خطر است اما فقط در صورتی که کار را به دست پزشکی متخصص و مجرب بسپارید و میزان تزریق و شرایط عمل مناسب باشد. اگر پزشک، تخصص و مهارت کافی نداشته باشد، امکان نامتقارن شدن صورت، افتادگی ماهیچه‌ها و وجود دارد.
اگر تزریق به‌درستی انجام شود، احتمال وقوع عوارض جانبی به صفر خواهد رسید اما درهرحال، گاهی زخم یا قرمزی کوچکی در ناحیه‌ی تزریق مشاهده می‌شود که پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.
در موارد نادر، عوارض شدیدترِ بوتاکس به‌صورت مشکلاتی در:
بلع
حرف زدن
و تنفس
ظاهر می‌شود. اگر چنین عوارضی برای‌تان رخ داد، حتما خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. البته این عوارض جانبی به‌ندرت ظاهر می‌شوند، به‌ویژه اگر میزان و دُز کافی تزریق شده باشد. این عمل خیلی ساده است، به‌طوری‌که حتی می‌توانید در هنگام استراحت میان کار، این تزریق را انجام بدهید و بدون اینکه کسی متوجه چیزی بشود، سریع به کار و زندگی خود بازگردید!
سایر عوارض احتمالی
درد اندک؛
بی‌حسی؛
سردرد؛
حالت تهوع خفیف؛
حالت شبه آنفولانزا؛
دوبینی؛
خونریزی؛
تاری دید؛
خشکی دهان؛
خستگی؛
خارش؛
وَرَم.
پس از توقف تزریق بوتاکس چه می‌شود؟
اگر بعد از مدتی تزریق بوتاکس متوقف شود، چین‌وچروک‌ها بازخواهند گشت و ماهیچه‌ها به شکل قبلی و طبیعی خود عمل خواهند کرد و البته فرایند پیری نیز از سر گرفته می‌شود.