روش هایی برای رفع بوی پا

روش هایی برای رفع بوی پا

 

بوی پا می تواند جنبه های مختلف زندگی فرد را تحت تأثیر قرار بدهد در مکان های عمومی و یا مهمانی ها ممکن است بوی بد پا موجب خجالت فرد شود بوی پا همچون بوی بد بدن و بوی بد دهان مشکل ناخوشایندی است و موجب خجالت زدگی فرد در جمع می شود اما علت بوی بد پا چیست بسیاری از ما گاهی مشکل رطوبت, عرق و بوی پا را تجربه می کنیم, اما برای عده ای دیگر این پدیده به مشکلی دائمی و آزاردهنده تبدیل شده است در ادامه بیشتر بخوانید
مطالعه ی انجام گرفته توسط بنیاد پوست استرالیا نشان می دهد معمولا تعریق زیاد پا موجب ایجاد بوی بد پا می شود. مشکل بوی پا معمولا در دوران کودکی و بلوغ آغاز می شود ، افرادی که به این مشکل دچارند، به راحتی و با رعایت نکات بهداشتی می توانند از شر بوی پا خلاص شوند.
ما برای شما شش پیشنهاد شگفت انگیز داریم تا از این دردسر رهایی پیدا کنید.
۱. نکات بهداشتی را رعایت کنید
می توان به راحتی و با رعایت بهداشت روزانه پا، از شر بوی پا خلاص شد. معمولا این کار از طریق شستن پاها با صابون ضدباکتری انجام می گیرد.
هر روز حتما پاهایتان را بشویید و بعد همه قسمت های پا مخصوصا لای انگشتان تان را به طور کامل خشک کنید. سپس تکه ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و لای انگشت هایتان را با آن مرطوب کنید. استفاده از برس پای ضدباکتری نیز می تواند به درمان بوی پا کمک کند. اما اگر دچار ترک پا یا اگزما پوستی هستید، از این برس ها استفاده نکنید.
ناخن هایتان را همیشه کوتاه و تمیز نگه دارید. این کار از بروز قارچ ناخن (یکی از انواع قارچ پوستی) جلوگیری می کند. می توانید قسمت های سخت شده ی پوست پا و پینه ها را به آرامی با سنگ پا یا سوهان بردارید. پوست سخت پا هنگام تعریق بسیار مرطوب و به محل ایدئالی برای رشد باکتری ها تبدیل می شود.
۲. از پودرهای جذب کننده ی رطوبت استفاده کنید
وقتی پاهایتان را تمیز و خشک کردید، می توانید از پودرهایی مانند جوش شیرین، نشاسته ی ذرت و پودر بچه استفاده کنید. این پودرها به خوبی رطوبت را جذب می کنند.
۳. از محلول های طبیعی ضدقارچ استفاده کنید
محلول های ساده ای که ادامه معرفی می شوند، به شما کمک می کنند بوی بد پاهایتان را از بین ببرید.
برای درمان موقتی بوی پا می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار یک سهم سرکه سیب را با دو سهم آب ترکیب کنید و پاهایتان را در آن قرار بدهید تا با از بین بردن باکتری ها، به کاهش بوی پا کمک کنید. سرکه سیب با خاصیت ضدقارچی اش با بوی پا مبارزه می کند.
استفاده از چای نیز می تواند به درمان بوی پا کمک کند. ۴ تا ۵ عدد چای کیسه ای را در یک لیتر آب بریزید. می توانید از چای کیسه ای ساده یا چای کیسه ای نعنایی استفاده کنید. چای را به روش همیشگی تان درست کنید. سپس اجازه بدهید خنک شود و پاهایتان را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام بدهید.
روش دیگر برای از بین بردن بوی پا، استفاده از نمک هاست. برای این کار نصف فنجان نمک کوشر یا یک چهارم فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در ۴ فنجان آب بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را در آن قرار بدهید. این روش تأثیر مثبتی در افزایش سلامت پوست و کشتن قارچ ها دارد و به پیشگیری از بیماری های پوستی و درمان بوی پا کمک می کند.
در همه ی روش های بالا پس از اتمام کار، پاهای خود را کاملا خشک کنید.
۴. کفش تان را عوض کنید
تعویض زودبه زود کفش ها راهی برای جلوگیری از بوی پا است.هر روز یک کفش خاص نپوشید. این کار به جلوگیری از ایجاد بوی پا کمک شایانی می کند. وقتی که از ۲ یا ۳ جفت کفش استفاده کنید، به کفش هایتان فرصت می دهید که قبل از استفاده بعدی کاملا خشک شوند. این کار می تواند به پیشگیری از «کراتولیز حفره ای» کمک کند. کراتولیز حفره ای عارضه ای است که موجب ایجاد حفره هایی در کف پا می شود و قدرت تحمل فشار بر سطح کف پا را کاهش می دهد.
پوشیدن کفش های چرمی به پاهایتان اجازه تنفس می دهد و در جلوگیری از ایجاد بوی بد پا بهتر از کفش های پارچه ای عمل می کند. همچنین پوشیدن صندل و کفش های باز نیز می تواند از ایجاد بوی پا جلوگیری کند.
استفاده از کفی های جداشدنی، تعویض مداوم آنها و خشک کردن شان می تواند به جلوگیری از ایجاد بوی بد پا کمک کند.
۵. جوراب بپوشید و آنها را به طور مرتب عوض کنید
پوشیدن جوراب، مخصوصا جوراب هایی که رطوبت را به خوبی جذب می کنند مانند جوراب های نخی، پشمی یا ترکیب نخی و پشمی، ضروری است. جوراب های نخی و پشمی بهتر از جوراب های نایلونی هستند. برخی جوراب های ورزشی منافذی دارند که به جریان هوا و جلوگیری از تعریق پاها کمک می کنند.
۶. رژیم غذایی تان را تغییر بدهید
داشتن رژیم غذایی مناسب از بروز بوی پا جلوگیری می کند. دکتر آرنولد کورنفلد بنیان گذار مؤسسه ی طب پا می گوید بیمارانی که اراده و قدرت بیشتری در تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی شان دارند، بهتر می توانند بوی پاهایشان را کنترل کنند. رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده موجب تغذیه ی باکتر ی ها و قارچ ها می شوند. زمانی که سلول های درحال مرگ از بین می روند، فرصت برای نفوذ باکتری ها و قارچ ها فراهم می شود.
دکتر کرانفیلد توضیح می دهد زمانی که این باکتری ها در پوست پا جمع شوند، در اثر تعریق در فضای محصور داخل کفش، بوی بسیار بدی ایجاد می کنند. بااین حال می توانید با انجام اقداماتی مانند حذف کربوهیدرات های تصفیه شده، مصرف کافی پروتئین، چربی های مفید و سالم، کربوهیدرات های پیچیده و مصرف غذاهای ضدالتهاب تا حدی از این بروز این مشکل جلوگیری کنید. ترک سیگار و عدم مصرف مشروبات الکلی نیز راهی مؤثر برای کاهش تعریق و جلوگیری از ایجاد بوی پا به شمار می رود.
منبع: آفتاب