آیا می دانید زمان مناسب برای دوش گرفتن چیست ؟

آیا می دانید زمان مناسب برای دوش گرفتن چیست ؟

باید بدانید که خطاهای رایج در استحمام و دوش گرفتن خیلی از ما وجود دارد که می تواند پوست مان را خشک, آسیب پذیر و شکننده کند اگر می خواهید پوست را سالم و شاداب نگه دارید باید به رفتار کلی خود و حتی در هنگام دوش گرفتن هم توجه کنید در مکتوب زیر به اشتباهاتی که معمولاً افراد موقع شست وشوی روزانه و دوش گرفتن انجام می دهند اشاره کرده ایم ممکن است پیش از این به این نکته ها توجه نکرده باشید اما برای مراقبت درست از پوست و رعایت بهداشت قطعاً این نکته ها مهم هستند در ادامه بیشتر بخوانید
بهترین موقع برای دوش گرفتن؟
تولید چربی پوست حدود ساعت یک بعد از ظهر به اوج خود می رسد. در نتیجه، اگر دارای پوستی چرب یا مستعد ابتلا به جوش هستید، دوش گرفتن شبانه روش خوبی برای پاکسازی آن چربی ها و همچنین هر گونه آلودگی، آرایش، آلاینده یا گرده است که ممکن است در طول روز روی پوست شما جمع شده باشند.
هنگامی که موضوع دوش گرفتن مطرح می شود، احتمالا در یکی از این دو دسته قرار می گیرید: آنهایی که صبح ها دوش می گیرند و افرادی که ترجیح می دهند این کار را هنگام شب انجام دهند. میان این دو دسته نیز همواره اختلاف نظر وجود داشته و هر کدام روش خود را بهتر می دانند.
برای کمک به رفع این بحث و اختلاف نظر، پژوهشگران اخیرا تلاش کردند به صورت علمی ثابت کنند دوش گرفتن صبحگاهی بهتر است یا شبانه. اما نتایج حاصله نشان داد هر دو دارای مزیت های خاص خود هستند.
اگر پوست تان چرب است، شب ها دوش بگیرید
تولید چربی پوست حدود ساعت یک بعد از ظهر به اوج خود می رسد. در نتیجه، اگر دارای پوستی چرب یا مستعد ابتلا به جوش هستید، دوش گرفتن شبانه روش خوبی برای پاکسازی آن چربی ها و همچنین هر گونه آلودگی، آرایش، آلاینده یا گرده است که ممکن است در طول روز روی پوست شما جمع شده باشند.
چربی پوست
تعیین زمان دوش گرفتن بیشتر به ترجیحات شخصی افراد باز می گردد تا علم. همچنین، به جای این که در پی تعیین زمان دوش گرفتن باشید، شاید بهتر باشد این پرسش را با خود مطرح کنید که آیا به واقع نیازی به دوش گرفتن دارید یا خیر.

اگر می خواهید مسئله ای ذهن تان را مشغول کرده، حل کنید، صبح ها دوش بگیرید. دوش گرفتن صبحگاهی روش فوق العاده برای آغاز روز است، به ویژه اگر موضوعی ذهن شما را به خود مشغول کرده و موفق به یافتن راه حلی برای آن نشده اید.
دکتر شلی کارسون، پژوهشگر روانشناسی از دانشگاه هاروارد، دوش گرفتن صبحگاهی را به مدیتیشن، یا وضعیتی که ذهن ناخودآگاه شما بیدار و هوشیار است اما بر مشکل به صورت اساسی تمرکز نکرده تشبیه کرده است.
به گفته کارسون، اگر با مشکلی مواجه شده اید که قصد دارید به شیوه ای خلاقانه آن را حل کنید و پس از تلاش فراوان موفق به یافتن راه حلی برای آن نشده اید، بهتر است آن را در پس ذهن خود نگه دارید تا حسابی پخته شود در شرایطی که فرآیندهای ناخودآگاه روی آن کار می کنند.
به گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، پلاکت های لخته کننده خون هنگام صبح در بالاترین سطوح خود قرار دارند. این به معنای آن است که اگر هنگام اصلاح زیاد خود را زخمی می کنید، بهتر است صبح ها دوش بگیرید تا میزان خونریزی را به حداقل برسانید.
اگر به سختی به خواب می روید، شب ها دوش بگیرید
اگر شب ها دوش آب گرم بگیرید، دمای داخلی بدن هنگامی که زیر جریان آب هستید، افزایش خواهد یافت و پس از آن پایین می آید. این روند کاهش دما هم راستا با تنظیم دمای طبیعی بدن برای به خواب رفتن است و در به خواب رفتن راحت تر کمک می کند.
به گفته دکتر کریستوفر وینتر از آکادمی پزشکی خواب آمریکا، کاهش سریع دما پس از دوش آب گرم همانند یک القا کننده خواب طبیعی است.
اشتباهاتی که در حمام مرتکب می شوید؟
حمام محیط مناسبی برای رشد باکتری هاست. شاید محیط حمام شما بسیار تمیز و مطبوع باشد اما باکتری ها همه جا هستند و بدون اینکه شما متوجه باشید اثر نامطلوب خود را بر پوست و سلامت عمومی بدن تان می گذارند و گاهی این اشتباهات مرگبار را هنگام دوش گرفتن مرتکب می شوید!
سردوشی نامناسبی را انتخاب کرده اید
شاید سردوشی خانه تان خیلی قدیمی باشد و با توجه به استانداردهای زمان خود ساخته شده باشد. مثلا در اوایل دهه ۹۰ میلادی، سردوشی ها به شکلی ساخته می شدند که قابلیت تخلیه ۲۰ لیتر آب در دقیقه را داشته باشند اما بر اساس استانداردهای فعلی، این رقم به ۱۰ لیتر – یا حتی کمتر – رسیده است.
دوش گرفتن با آب داغ
بسیاری از ما عادت داریم با آب کاملا داغ یا متمایل به داغ، تن و بدن خود را بشوییم. این عادت نادرست و آسیب رسان به پوست، در فصل های سرد سال بیشتر تکرار می شود و به همین دلیل هم افرادی که پوست های خشکی دارند یا مبتلایان به اگزما، بیشتر با خشکی و خارش پوست پس از حمام کردن با آب داغ مواجه می شوند.
استفاده از صابون های نامناسب
برخی افراد عادت به استفاده از صابون های بسیار غلیظ، آنتی باکتریال یا اسکراب برای پاک کردن پوست خود در حمام دارند. این در حالی است که هر ۳ نوع این صابون ها می توانند با از بین بردن بیش از اندازه چربی طبیعی پوست، باعث خشکی، التهاب و خارش های شدید پوستی بعد از استحمام شوند.
هنگام دوش مسواک می زنید
اگرچه با این کار در زمان صرفه جویی کرده اید و همزمان چند کار را انجام داده اید اما این باعث می شود توجه کافی و زمان لازم را صرف شست وشوی دندان نکنید. برای شستن دندان بهتر است از مسواک های برقی استفاده کنید و حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. این کاری است که زیر دوش ممکن نیست.
پاها را زیر دوش شیو می کنید
اگر لازم است پا یا دست ها را شیو کنید نباید این کار را در ابتدای حمام انجام بدهید. این کار را پس از شست وشوی کامل بدن و زمانی که بدن زیر آب گرم آماده شد انجام بدهید. با این روش پوست به راحتی شیو می شود و التهاب و قرمزی ایجاد نمی شود.
لیف حمام را عوض نمی کنید
حمام محیط مناسبی برای رشد باکتری هاست. شاید محیط حمام شما بسیار تمیز و مطبوع باشد اما باکتری ها همه جا هستند و بدون اینکه شما متوجه باشید اثر نامطلوب خود را بر پوست و سلامت عمومی بدن تان می گذارند. به همین دلیل لازم است بعد از هر ۴ یا ۵ دفعه استفاده از لیف حمام آن را با ماشین لباسشویی بشویید.
کارهای پس از استحمام را فراموش می کنید
آکادمی پوست شناسی آمریکا توصیه پس از حمام خودتان را با آرامی با حوله خشک کنید و در واقع نباید این کار شدتی داشته باشد زیرا موجب خارش و اذیت شدن پوست می شود. ضمنا همیشه از مرطوب کننده پوست استفاده کنید تا رطوبت پس از استحمام را حفظ کنید (از مرطوب کننده حاوی مواد شیمیایی مضر استفاده نکنید).
منبع: سلامت