اثرات مضر کاهش وزن سریع بر پوست و مو

اثرات مضر کاهش وزن سریع بر پوست و مو

هر چه سن افراد بالاتر می رود, قابلیت ارتجاعی پوست کمتر می شود, بنابراین یک فرد جوان که کاهش وزن قابل توجهی دارد, نسبت به کسی که ۲۰ سال بزرگتر است, افتادگی پوست کمتری خواهد داشت مقاله زیر توصیه های پزشکی دکتر محمد علی نیلفروش زاده است درباره تاثیرات کاهش وزن سریع بر پوست و مو در ادامه بیشتر بخوانید
امروزه دستیابی به وزن ایده آل، دغدغه خیلی هاست و خیلی از آنهایی که چاق هستند، دوست دارند به وزن مطلوب و مناسب برسند، آن هم خیلی سریع و به قول معروف، هرچه سریع تر، بهتر!
امروزه بسیاری از افراد و به خصوص خیلی از خانم ها برای رسیدن به وزن ایده آل رژیم های سفت و سختی در کوتاه مدت می گیرند.
آیا این مساله روی پوست و موی آنها هم تاثیری خواهد گذاشت یا نه؟
بله، قطعا این اتفاق می افتد. البته این مساله بیشتر به سن و ژنتیک مربوط می شود.
هر چه سن افراد بالاتر می رود، قابلیت ارتجاعی پوست کمتر می شود، بنابراین یک فرد جوان که کاهش وزن قابل توجهی دارد، نسبت به کسی که ۲۰ سال بزرگتر است، افتادگی پوست کمتری خواهد داشت.
آیا رژیم غذایی مناسب به مشکلات کمتر به خصوص در پوست صورت کمک می کند؟
بله، برای اینکه بتوانید پوست شاداب تر و بهتری حتی پس از رژیم داشته باشید، باید سعی کنید رژیم تان مناسب و بلندمدت باشد؛ مثلا نباید تلاش نکنید که در عرض 1 ماه 10 کیلوگرم وزن کم کنید، زیرا نه تنها اینگونه رژیم های سخت، سیستم اعصابتان را به هم می ریزد، بلکه پوست صورت تان هم شل می شود و زیبایی گذشته اش را از دست می دهد، بنابراین سعی کنید اصولی و مناسب رژیم بگیرید و عجله ای برای کاهش وزن نداشته باشید تا کمتر هم آسیب ببینید.
عمل های جراحی لاغری هم امروزه مورد استقبال گروهی از چاق ها قرار گرفته و معتقدند اینگونه می توان خیلی زود به وزن دلخواه رسید. آیا این عمل ها هم روی پوست تغییری ایجاد می کنند؟
با متداول شدن روش های جدید بایپس و باندینگ معده، رویای کاهش وزن های بسیار بالا به واقعیت تبدیل شده است ولی کاهش وزن پس از این نوع جراحی ها معمولا در سال اول، سریع است و این باعث شکل گیری پوستی شل تر می شود، بنابراین اینگونه جراحی ها حتما روی پوست اثر منفی خواهند گذاشت و به همین دلیل توصیه من همان پیروی از رژیم های اصولی است.
آیا کاهش وزن می تواند باعث ریزش مو هم بشود؟
بله، رژیم غذایی سخت می تواند باعث کمبودهای تغذیه ای شود که باعث سوءجذب ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای پوست، مو و سلامت کلی بدن می شود.
ریزش مو با محدودیت شدید کالری و همچنین بعد از جراحی بایپس معده، بسیار متداول است. یک حالت ریزش مو، تلوژن افلوویم نامیده می شود.
در این حالت موها به واسطه یک رویداد مهم که به بدن آسیب می رساند، می ریزند.
به عنوان مثال زایمان، تصادف، مرگ یک فرد مهم، یا حتی کاهش وزن زیاد، می تواند فولیکول های مو را تحریک کند که وارد فاز مرگ (فاز تلوژن) شوند.
ما معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد از یک رویداد مهم، متوجه افزایش ریزش مو می شویم. دلیلش این است که موهای بیشتری وارد «فاز مرگ» می شوند، اما چند ماه طول می کشد تا موهای جدید رشد کنند.
در نهایت نیز موهای مرده را بیرون می رانند.
برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟
اگر متوجه ریزش موهایتان شدید، حتما با پزشک تان مشورت کنید تا شما را در مسیر یک رژیم غذایی درست قرار دهد و از پیشرفت این مساله جلوگیری کند.
همچنین می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از میوه و سبزی و پروتئین ها بیشتر استفاده کنید.
چرا پروتئین ها موثر هستند ؟
کلاژن و الاستین 2 ماده ای هستند که در حفظ خاصیت الاستیک یا ارتجاعی پوست موثرند. یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین کافی داشته باشید.
پروتئین برای قابلیت ارتجاعی پوست مهم است. کلاژن یکی از فراوانترین پروتئین های بدن است.
در صورتی که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب می شود و پوست شل با چین و چروک پیدا خواهید کرد.
یک رژیم غذایی دارای خوراکی های حاوی پروتئین مانند پنیر، شیر، حبوبات، دانه ها، آجیل و ماهی که همه حاوی کلاژن و الاستین هستند، در حفظ پوست موثر است.
آیا مکمل های موجود در جلوگیری از افتادگی پوست موثرند یا نه؟
بله، به همین دلیل توصیه می شود در رژیم های کاهش وزن از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده ضروریای را از دست نداده اید و مولتی ویتامینی که استفاده می کنید، دارای ویتامین های A، C، K،E و ویتامین های B کمپلکس است زیرا این ویتامین ها برای سلامت پوست مهم هستند و مواد معدنی نیز (سلنیوم، مس و روی) برای سلامت پوست ضروری اند.
اساسا برای نگهداری از پوست چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
سعی کنید روزانه لایه برداری کنید زیرا با کمک به حذف سلول های مرده پوست، گردش خون پوست را افزایش می دهد. حمام با مواد معدنی نیز موثر است.

استفاده از کرم با فرمول گیاهی (اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، عصاره مخمر، پروتئین سویا و ویتامین های A ،C و E) می تواند به هیدراته شدن و افزایش کلاژن و الاستین در پوست کمک کند.
استفاده از مواد شوینده خشن مانند سولفات ها در صابون، شامپو و مایعات ظرفشویی را محدود کنید. از برنزه کردن پوست خود با نور آفتاب بپرهیزید.
از قرار دادن پوست خود درمعرض آب گرم و کلردار خودداری کنید. قبل از حمام رفتن پوست بدن خود را با یک برس نرم آرام ماساژ دهید.
این کار گردش خون را افزایش می دهد و مواد مغذی حیاتی را به پوست می رساند و کیفیت کلاژن و الاستین پوست را بهبود می بخشد.
از یک کرم سفت کننده پوست در هر روز برای کمک به داشتن پوست انعطاف پذیر و صاف استفاده کنید.
آیا داشتن فعالیت بدنی در جلوگیری از شل شدن پوست موثر است ؟
بله، خیلی. به همین دلیل توصیه می شود ورزش های هوازی مانند شنا، دوچرخه سواری و دویدن انجام دهید و از وزنه های سبک استفاده کنید زیرا این ورزش ها در جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن موثر هستند.
سعی کنید روزانه 8-10 لیوان آب بنوشید. این کار پوست شما را شفاف و زیبا نشان می دهد. حتما خواب کافی نیز داشته باشید زیرا این مساله می تواند به حفظ شادابی و آرامش پوست تان کمک کند.
آیا می توان درطول رژیم از کرم کلاژن هم استفاده کرد؟
بله، کلاژن یکی از مواد مهم و موثر در تولید سلوهای تازه و جوانسازی پوست است.
این ماده باعث سفید شدن پوست می شود و قدرت کشسانی آن را بالا می برد، اما هرچه سن بالاتر می رود، میزان تولید کلاژن کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر، کاهش وزن ناگهانی باعث می شود پوست نتواند به اندازه کافی کلاژن تولید کند و همین مساله باعث افتادگی آن می شود.
استفاده از کرم هایی که حاوی کلاژن هستند می تواند به پوست کمک کند تا کلاژن بسازد، اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که مصرف این کرم ها نتیجه آنی و فوری ندارد و برای دیدن نتیجه باید هفته ها و شاید ماه ها صبر کنید.